Print Friendly and PDF

Tips

04/2019Geluidsdemping berekenen... een verkoopargument!​

Thermische isolatie Het berekenen van de thermische isolatie is reeds lang ingeburgerd in de software voor schrijnwerkerijen. Vertrekkende vanuit de U-waarden van de profielen en het glas, aangevuld met het effect van de glasrand,  wordt de isolatiewaarde van elk individueel raam of deur correct berekend. Aan het einde van de offerte krijg je dan een gemiddelde waarde per vierkante meter te zien.

Lees meer

03/2019Efficiënt offertes maken: maak gebruik van een bibliotheek!​

Iedereen weet hoeveel tijd het kost om een offerte te maken voor ramen en deuren. Heel veel modellen komen echter steeds terug in de offertes en zijn makkelijk herkenbaar op het plan: enkel of dubbel opendraaiende ramen, binnen- of buiten draaiende deuren, schuif- en hefschuiframen.

Lees meer

02/2019Productie van ALU-ramen gestroomlijnder met gespecialiseerde software!​

Een veelheid aan onderdelen zorgt voor een complex productieproces Een aluminium raam is op vandaag meer dan ooit een meccano met een veelheid en grote verscheidenheid aan onderdelen. Profielen, toebehoren, beslag, rubbers en isolatoren maken dat voor een vlotte doorstroming, de samenstelling op meerdere werkplekken gebeurt. Bij kleinere productiecapaciteiten werkt men nog veel rond één werktafel. De onderdelen en de gereedschappen liggen dan rond de werktafel verspreid, maar het vakmanschap en flexibiliteit van de medewerkers zorgen voor de afwerking.

Lees meer

01/2019Automatisering in een sterk veranderende markt - 6 aandachtspunten!​

Alhoewel in veel sectoren hoogtechnologische machines en automatisering al langer zorgen voor de optimalisatie van de (productie)processen, bleven de schrijnwerkerijen tot voor kort in een traditioneel ambachtelijke omgeving werken. Meer en meer en onder druk van een veranderende markt zijn heel wat schrijnwerkers overgeschakeld naar het gebruik van software. Heel dikwijls zijn dit deeloplossingen, die al dan niet geïntegreerd zijn of officetoepassingen zoals Word en Excel.

Lees meer

10/2018Wat mag je verwachten van een goed onderhoudscontract voor uw software?​

Het goed functioneren van je software is in deze gedigitaliseerde en geautomatiseerde wereld een basisvoorwaarde. Bij problemen staat men al gauw voor verlies aan tijd en efficiëntie. Een professionele ondersteuning en snelle hulplijn zijn dus van levensbelang.

Lees meer

09/2018Operationeel controle hebben, hoe doe je dat?​

Een goede controle  hebben en houden over het operationele proces binnen je schrijnwerkerij is cruciaal voor efficiëntie, leverbetrouwbaarheid en uiteindelijke klanttevredenheid. Het volledige proces kan je opdelen in 3 belangrijke deelprocessen, namelijk de 3 P's: Productconfiguratie Planning Productie

Lees meer

08/2018Op weg naar de slimme fabriek​

In de vorige tipbrieven hebben we het gehad over de kenmerken, de principes en de voordelen van een online aansturing van de werkvloer. Hier gaan we in op de verdere digitalisering van het productieproces.

Lees meer

08/2018Zes redenen om uw werkvloer online aan te sturen​

In de vorige tipbrief hebben we het gehad over de kenmerken en de principes van een online aansturing van de werkvloer. Hier geven we kort de belangrijkste redenen waarom onze klanten hiervoor gekozen hebben.

Lees meer

06/2018Papierloze werkvloeraansturing en -opvolging​

In de werkplaats van een schrijnwerkerij komen drie elementen samen: mensen, middelen en de flow. In veel werkplaatsen worden werkbestanden rechtstreeks naar de machines gestuurd en krijgen werknemers hun opdrachten op papier om hiermee aan de slag te gaan. De papieren volgen dus de werkstukken.

Lees meer

05/2018De kracht van personalisatie in je calculatiepakket​

Elk calculatiepakket kan maten berekenen en onderdelen kiezen in functie van de kenmerken van het product: het type, de breedte, de hoogte, de diepte, het gewicht en dergelijke. Deze berekeningen en keuzes worden afgeleid uit de basiskenmerken van de onderdelen waaruit het model is opgebouwd. Deze basiskenmerken zetten we in databanken en de software gebruikt ze om zo de juiste configuratie van de onderdelen af te leiden.

Lees meer

04/2018Het belang van een goede werktijdregistratie in uw planningspakket​

Bij een verkoop wordt er een schatting gemaakt van materialen en uren. Er wordt een factor voor risico en winst aan toegevoegd. Met deze gegevens wordt de planning opgemaakt. Tijdens de uitvoering loopt het soms anders dan voorzien. Een goede tijdsregistratie geeft  een correct beeld van wat is kunnen fout lopen.

Lees meer

02/2018Kosten besparen met een geografische tool in je planningspakket​

In een goed operationeel planningspakket zit een online landkaart die je interactief kan gebruiken. Geografische planning stelt je in staat om, op een overzichtelijke manier, je werkmiddelen op het terrein te optimaliseren en te plannen.

Lees meer

01/2018TECHWIN: 25 JAAR TEAMWERK​

POLYCLOSE 2018... en luisteren naar onze klanten Op de Polyclose beurs hebben wij met vele van onze klanten, in een ontspannen sfeer, met een hapje en een drankje, het jubileumjaar van TECHWIN ingezet. Onze medewerkers maakten van de gelegenheid gebruik om samen met de aanwezigen te toasten op de goede samenwerking.

Lees meer

11/2017TECHWIN Software, 25 jaar ten dienste van de schrijnwerker!​

"TECHWIN Software ging van start in 1993. Dankzij onze klanten vieren we in 2018 ons 25 jarig bestaan" André De Weerdt, Zaakvoerder TECHWIN Software

Lees meer

11/2017Offertepakket voor dealers​

De manier van zakendoen en verkopen maakt een fundamenteel veranderingsproces door. Als vergelijking,  wordt er weleens gezegd dat alle markten evolueren zoals de automobielmarkt. Enkele merkfabrieken produceren en assembleren wagens en verkopen via een uitgebreid dealernetwerk. Via verschillende, zowel offline- als online, kanalen worden de klanten naar de concessiehouders geleid.

Lees meer

10/2017Breng uw bedrijfsprocessen in kaart​

Vandaag, nog meer dan vroeger, zijn snelle responstijden en correcte levertermijnen primordiaal voor de klanttevredenheid.

Lees meer

09/2017Wat zochten onze klanten voor ze bij TECHWIN terecht kwamen?​

Gedurende de vele gesprekken die we hadden met onze klanten en waarvan wij de getuigenissen publiceerden, komen de belangrijkste aspecten, waarom ze voor TECHWIN kozen, naar voor.

Lees meer

12/2016Hoe automatisatie zorgt voor meer omzet en winst in je schrijnwerkerij​

Laten we eerlijk zijn. Het automatiseren van je bedrijfsprocessen met aangepaste software, is geen doel op zich.  Het is wel een onmisbaar middel om een concurrentieel voordeel te creëren. Deze voordelen kunnen zowel extern als intern zijn. In de meeste gevallen versterken ze elkaar.

Lees meer

11/2016Bespaar geld door een optimaal gebruik van reststukken​

Reststukken gebruiken Iedereen die met profielen werkt kent het probleem. Er is altijd wel een stuk over, dat je niet graag weggooit en je de volgende keer toch weer vergeet te gebruiken. Aan de hand van enkele praktische tips kan je alvast geld besparen:

Lees meer

10/2016Hoe overzichtelijk en efficiënt werken in fases?​

Werken in fases? Grotere projecten, die niet in één keer over de werkvloer gaan, worden gesplitst: we spreken dan van "fases". Er zijn twee belangrijke redenen om in fases te werken: de aantallen zijn te groot om gelijktijdig in de buffers van de werkplaats te gaan of de klant vraagt om gedeeltes aan te leveren op verschillende tijdstippen.

Lees meer

07/2016Software kiezen: meest gestelde vragen​

Bij de aanschaf of implementatie van nieuwe software in uw bedrijfsprocessen stelt u zich, terecht, een aantal vragen. Op de meest gestelde vragen geven wij graag een kort antwoord:

Lees meer

05/2016JoPPS, configuratiepakket met actuele leveranciersdata​

De beschikbaarheid, verwerkbaarheid en de prijzen van de onderdelen zijn essentieel bij het configureren van ramen en deuren. Door de uitstekende contacten met de voornaamste leveranciers beschikt TECHWIN over de meest recente data. Deze zijn verwerkt in de JoPPS-module en op een eenvoudige manier te raadplegen en te gebruiken.

Lees meer

03/2016Hoe kies ik een goed configuratiepakket?​

Configuratiepakketten vind je in alle soorten en maten. Om je keuze te bepalen zetten we de belangrijkste criteria even op een rijtje.

Lees meer

02/2016Maak offertes die verkopen​

De beste offertes zijn ongetwijfeld deze die je binnenhaalt. Immers, de offerte moet ervoor zorgen dat je prospect kiest voor je product en dienstverlening. Hou er dan ook rekening mee dat alle aspecten en rubrieken van je offerte bijdragen tot een rendabel project.

Lees meer

12/2015Eenvoudig voorraadbeheer!​

Na opmaak van de inventaris, komt van de boekhouding steevast de vraag: Hoe zit het met de voorraad? Wat voor velen een heuse klus is, hoeft niet zo te zijn als je door het jaar enkele regels volgt. Wij hebben het hier voornamelijk over bedrijven die eerst verkopen voor ze gaan aankopen en produceren. Ramen, deuren, binnendeuren, trappen, maatwerkmeubelen,... steeds dezelfde systematiek: opmeten, uitwerken en dan pas aankopen en produceren. Voor deze "make-to-order" producties onderscheiden we twee categorieën artikelen: project gerelateerde- en voorraadartikelen.

Lees meer

11/2015Werkt je planningsmodule met andere softwarepakketten?​

Om de verschillende bedrijfsprocessen in de schrijnwerkerij te ondersteunen bestaan er specifieke softwarepakketten: tekenprogramma's, boekhoudsoftware, "track and trace" pakketten, configuratiemodules,....  Elk pakket heeft zijn specialisatie en is expert in het eigen domein. Eén totaalpakket dat in alle facetten 'state of art' is, blijkt te dikwijls een verkooppraatje.

Lees meer

04/2015Het beste van de planning​

Wij hebben in de 9 vorige tipbrieven zoveel mogelijk informatie verstrekt om te komen tot een optimale planningsorganisatie voor je schrijnwerkerij. Een goede planning kan je namelijk veel tevreden klanten bezorgen en veel geld besparen. Toeval of niet, de meeste vragen hebben te maken met het commerciële aspect of het bewaken van je rentabiliteit. Onze tips zijn gebaseerd op praktijkervaringen en -vragen. Hierna de belangrijkste aandachtspunten:

Lees meer

03/2015Tips voor de aankoop van een planningsmodule​

Om succesvol te zijn bij je klanten moet je zoveel mogelijk aan hun verwachtingen voldoen. Naast een goed product, ervaren ze het naleven van de afspraken en het opvolgen van een goede planning als een kwaliteitskenmerk. Wil je hierdoor het verschil maken bij je klanten, dan kan de aanschaffing van een operationele planningsmodule het overwegen waard zijn.

Lees meer

02/2015Nacalculatie: Registratie van werktijden​

Zoals in de vorige tipbrief aangekondigd, volgt nu deel 2 van de nacalculatie. Een goede tijdsregistratie gekoppeld aan je operationele planning helpt je snel op weg om ook de juiste verdeling te maken. Hier volgen alvast enkele praktische tips:

Lees meer

01/2015Nacalculatie van al uw projecten​

Nacalculatie, hoe begin je er aan? Verkoopprijzen zijn ofwel gebaseerd op marktconforme marktprijzen ofwel berekend vanuit een voorcalculatie op basis van de gebruikte materialen, het ingezette materieel en de werktijden met de nodige marges voor risico en winst. In beide gevallen is een goede nacalculatie van levensbelang.

Lees meer

12/2014Opvolging van de facturatie per project​

Vlot alles factureren! Niks zo erg als iets vergeten te factureren. De kans dat je klant vraagt waar zijn factuur blijft, is eerder klein. Door je facturatie te koppelen aan de operationele planning vermijd je dit probleem. Lees hier enkele tips om dit vlot te laten verlopen:

Lees meer

11/2014Beheer van de "Dienst na verkoop"​

Hoe je "dienst na verkoop" optimaliseren? Dit klinkt je wellicht bekend in de oren, de honderd en één dingetjes die je nog moet doen: een gebarsten ruit gaan vervangen, een draaikip gaan afregelen, een vliegenraam naleveren, een discussie gaan voeren over een kras op de deur of een klant die belt om een geforceerd slot onmiddellijk te gaan vervangen. We geven je graag enkele tips om je "dienst na verkoop" vlot te laten verlopen.

Lees meer

10/2014Offerteaanvragen opvolgen​

Hoe haal je het maximum uit je offerteaanvragen? In veel bedrijven worden aanvragen slecht opgevolgd. Komt het tot een offerte, dan wordt er vaak zelden nog naar omgekeken. Nochtans kan je met enkele eenvoudige tips en een goede software veel meer geld halen uit je inspanningen.

Lees meer

09/2014Centraliseer alle documenten​

Breng alle documenten samen..... en digitaliseer Met een Excel-sheet wordt de prijs berekend. Op de getekende bestelbon is wat geschrapt en met de hand bijgeschreven. De opmeter heeft enkele foto's genomen met zijn smartphone en de e-mail van de klant, met zijn beslissing over links of rechts draaiend, is in de inbox van de verkoper blijven hangen. Herken je deze situatie?

Lees meer

08/2014Hoe maak ik een overzichtelijke planning?​

"Een planning maak je om te beginnen en dan pas je hem aan" Iedereen kent het wel: een map per klant met daarin (de kopieën van) het order, de bestelbonnen van de materialen, enkele Excel sheets met het overzicht van de orders en de bestellingen per leverancier. Daarnaast nog een groot bord tegen de muur, het in te zetten personeel en de lopende werven. En ja, iedereen is aan het werk en alles geraakt altijd wel opgelost. Maar het kost wel veel tijd om elke wijziging te registreren en de impact ervan in te schatten. Het kost nog meer tijd en vooral geld als je het niet goed doet: naleveringen, haastklussen, openstaande facturen,...

Lees meer

07/2014De checklist​

Waarom iedereen met een checklist moet werken! Het gebruik van checklists biedt vele voordelen: je houdt enerzijds voldoende flexibiliteit voor elk individueel dossier terwijl je anderzijds steeds de controle en het overzicht behoudt van alle dossiers samen. Handig omgaan met een checklist en bijbehorende taken is een basiskenmerk van een goed werkend operationeel planningspakket. Maak eenmalig een zo volledig mogelijke checklist met zowel de routinetaken als ‘al wat je ooit al eens moeten doen hebt' voor een dossier. Groepeer de lijst van taken in een aantal logische rubrieken, zoals: administratie, bestellingen, werfinrichting.

Lees meer

 

Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.