Print Friendly and PDF
09/2021

BEDRIJFSPROCES DEEL 3: VOORRAADBEHEER

Het order werd binnengehaald en de planning is opgemaakt. Na het opmaken van de "behoeftelijst" wordt de voorraad gereserveerd en de benodigde artikelen besteld. Daar we voornamelijk te maken hebben met "make-to-order" producties onderscheiden we twee categorieën artikelen: voorraad- en project gerelateerde artikelen.

Voor projectartikelen heb je voornamelijk een be-stelbeheer nodig, niet zozeer een voorraadbeheer. De exacte behoefte, afmetingen en aantallen zijn gekend vanuit de configuratie van het order. De voorraadartikelen daarentegen komen meestal uit de "grijpvoorraad". Een slim magazijnbeheer zorgt ervoor dat bij het verzamelen van een order er niet steeds moet worden gezocht. Met een eenvoudig reststukkenbeheer kan je bovendien nog heel wat geld besparen.

Bestelbeheer

Voor project gerelateerde artikelen worden de be-stellingen geplaatst in functie van de noden aangegeven bij de configuratie. De levertermijnen en de opvolging daarvan is essentieel voor het respecteren van de planning.

Voorraadbeheer

Verwerk de inhoud van de behoeftelijst en controleer of er voldoende vrije voorraad is. Reserveer indien nodig en bestel pas als er te weinig artikelen zijn of het aantal beneden de minimum voorraad komt.

Het voorraadbeheer geeft maximum en minimum hoeveelheden aan en genereert automatisch aan-koopsignalen. Dit zorgt er voor dat er nooit tekorten zijn: de zogenaamde ‘stock breaks'. Bovendien ga je op deze manier het teveel aan zichtvoorraad naar beneden brengen zonder het risico op tekorten te vergroten. Het kapitaal dat in dode voorraad zit komt zo vrij.

Bewaak je voorraad. In theorie ligt alles in je magazijn wat het voorraadpakket aangeeft. Deze lijst kan je afdrukken vanuit je softwarepakket en als tellijst gebruiken. Bij de (half)jaarlijkse telling vallen de verschillen direct op. Na de telling zet je de aantallen terug juist in het voorraadpakket.

Magazijnbeheer

Bij magazijnbeheer ga je net dat stapje verder dan in bestel- en voorraadbeheer: in het bestel- en voorraadbeheer ga je registreren dat de artikelen besteld, toegekomen, verkocht of gebruikt zijn, terwijl je er in magazijnbeheer ook onmiddellijk een plaats gaat aan toekennen. Door met duidelijke locaties te werken in het magazijn kan je de piklijst van een order uitbreiden met de locaties zodat bij het verzamelen van een order er niet langer moet gezocht worden.

Bij projectartikelen of -materialen, die op maat van een project besteld worden, moet er plaats toegewezen worden om ze tijdelijk te stockeren tot ze verwerkt worden. Dit type van artikelen roteert dus zeer regelmatig.

Reststukkenbeheer

Iedereen die met profielen werkt kent het probleem. Er is altijd wel een stuk over, dat je niet graag weggooit en je de volgende keer toch weer vergeet te gebruiken.

Om te bepalen wat je zou kunnen bijhouden, kijk je eerst naar de belangrijkste criteria: hoe vaak gebruik je dit type profiel, hoe courant is de kleur, hoe duur is het en vooral vanaf welke lengte is het bruikbaar.

Als het project definitief is opgemeten, ga je rekenen om de bestelbonnen te maken. Essentieel is dat je software eerst kijkt of er bruikbare reststukken beschikbaar zijn, alvorens volle lengtes te bestellen. Op de zaaglijsten is aangegeven welke reststukken je eerst moet nemen voor je aan de volle lengtes begint.

Conclusie

Met het juiste softwarepakket en enkele eenvoudige regels combineer je deze vier functionaliteiten.

Benieuwd hoe TECHWIN je kan helpen bij je voorraadbeheer?

 

Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.