Print Friendly and PDF
10/2019

Mobiel werken: een pluspunt of een noodzaak?

Een goed planningspakket is een basisvereiste voor elke schrijnwerkerij. Duidelijke afspraken over de plaatsing, de levering of afhaling, het opvolgen van bestellingen en de voortgang van de productie moeten voor iedere medewerker en per klant helder en overzichtelijk beschikbaar zijn.

De digitale (r)evolutie zorgt ervoor dat klanten steeds minder geduld hebben en  dat men  heel snel op de bal moet spelen. Mobiel werken wordt eerder een noodzaak....

.... maar wat moet je daarmee kunnen buiten het bedrijf.

VERKOPER

  • Informatie over de (potentiële) klant raadplegen

Als je bij de klant op bezoek gaat, wil je graag alle coördinaten en de reeds beschikbare informatie bij de hand hebben. Handig is ook om te kunnen checken waar je in de buurt van de toekomstige klant andere referenties hebt.

  • Offertes maken

Of je nu nota's neemt op een tablet of op papier, je moet ze later verwerken tot een volledige offerte. De mogelijkheid bestaat vandaag om het offerte pakket mobiel mee te nemen bij de prospect om zo ter plaatse de offerte uit te werken. Op deze manier heb je onmiddellijke respons, waar je eventueel kan op inspelen.

  • Offerte en overeenkomst raadplegen bij het opmeten

Ofwel wordt er bij het eerste bezoek opgemeten, ofwel gebeurt de opmeting in een apart bezoek. Als de opmeting achteraf gebeurt, wil de opmeter ook de offerte en de verkoopovereenkomst kunnen raadplegen. Definitieve maten en keuzes van afwerkingen worden dan  genoteerd om later in de werkvoorbereiding te integreren.

  • Foto's maken en toevoegen

Foto's nemen, toevoegen aan het dossier en  aandachtspunten noteren moet in deze fase makkelijk zijn om latere onduidelijkheden of problemen te vermijden.

INSTALLATEUR

  • De opdrachtbon voor de plaatsers digitaal meegeven

Dit zorgt er, in de eerste plaats, voor dat de opdrachtbon of levernota niet kan verloren gaan. De installateurs hebben hierdoor duidelijkheid waar de werf is en wat ze moeten meenemen. Ook duidelijke instructies wat ze op de werf moeten uitvoeren  is digitaal beschikbaar en alle aantekeningen en foto's van de eerdere werfbezoeken kunnen ze consulteren.

  • Duidelijke stand van zaken vastleggen.

Foto's en opmerkingen moeten ook in deze fase kunnen toegevoegd worden. De digitale handtekening van de klant, met een onmiddellijke kopie per mail, geeft een duidelijke toestand bij het vertrek en vermijdt achteraf misverstanden.

DIENST NA VERKOOP

  • Eerdere werfverslagen ter beschikking houden voor de dienst na verkoop

De dienst na verkoop moet ook voor de kleine herstellingen of afwerkingen duidelijke instructies hebben over de werkzaamheden en ook toegang hebben tot eerdere werfverslagen. Meerwerken en extra gebruikte materialen eenvoudig kunnen registreren, bespaart tijd voor de facturatie.

Het is belangrijk alle informatie buiten het bedrijf digitaal te kunnen verwerken, te raadplegen en te zorgen dat dit voor iedereen beschikbaar is. Deze manier van werken verhoogt gevoelig de efficiëntie en straalt professionalisme uit.

Op vandaag is dit niet meer een pluspunt, maar eerder een noodzaak. Een goede planningsoftware biedt deze mogelijkheden.....

Benieuwd hoe dit in praktijk kan...

 

Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.