Print Friendly and PDF
06/2021

BEDRIJFSPROCES DEEL 1: VAN PROSPECT TOT KLANT

In onze reeks over het automatiseren van de bedrijfsprocessen in de schrijnwerkerij starten we bij de aanvraag van een werk of project. Kortweg, we volgen hier de "customer journey" of het traject dat de klant aflegt tot de beslissing. We proberen daarbij zo kort mogelijk op de bal te spelen. Data en het verkrijgen daarvan zijn uitermate belangrijk om de kans op succes te optimaliseren.

1. Registreer elke informatieaanvraag

Een klant belt je op, stuurt je een mailtje of wandelt je toonzaal binnen... Registreer elke aanvraag, ook al is de informatie niet volledig. Noteer liefst zoveel mogelijk klant-, contact- en werfgegevens.

Hou goed bij hoe de aanvraag binnenkomt bvb via de website, bezoek aan de toonzaal, reeds klant, mond-tot-mondreclame, opendeurdag,... Dit is een goede basis voor het inzetten van marketing-en verkoopactiviteiten.

2. Verzamel zoveel mogelijk informatie

Probeer steeds een afspraak te maken en luister aandachtig naar de klant, begrijp zijn pijnpunten en detecteer zijn beslissingscriteria. Op deze manier bekom je informatie die nodig is om een correcte offerte te maken. Een goede offerte is dan een persoonlijk en logisch antwoord op al deze aspecten. In je offerte herkent de klant zijn eigen verhaal.

3. Offerte maken

De beste offertes zijn ongetwijfeld deze die je binnenhaalt. Immers, de offerte moet ervoor zorgen dat je prospect kiest voor je product en dienstverlening. Hou er dan ook rekening mee dat alle aspecten en rubrieken van je offerte bijdragen tot een rendabel project.

Stap per stap aanmaken van de offerte kost nodeloos veel tijd om steeds dezelfde opties terug aan te stippen. Om sneller en efficiënter te werken, kan je gebruik maken van een bibliotheek die voorzien is in het calculatiepakket van gespecialiseerde software.

4. Offerte opvolgen

In veel bedrijven worden aanvragen slecht opgevolgd. Komt het tot een offerte, dan wordt er vaak zelden nog naar omgekeken. Nochtans kan je met enkele eenvoudige tips en goede software veel meer geld halen uit je inspanningen.

Het is van belang te analyseren of je goed of slecht scoort: wanneer je prospect afhaakt, welke gemeentes goed of minder goed scoren, of het gaat over grote of kleine werken, nieuwbouw of renovatie, welke promotiekanalen effect hebben,...? Dit kan aan de hand van eenvoudige statistiekrapporten en analyses. Met de juiste opvolgingssoftware is alles overzichtelijk en gaat er geen informatie verloren.

5. Order aanmaken of aanvraag afsluiten

Bij het binnenhalen van het project wordt op basis van de verkregen informatie een "order" aangemaakt. Indien het project niet is verkocht wordt de aanvraag afgesloten en is het belangrijk de reden te registreren en daaruit te leren.

Conclusie

Zorg ervoor dat je softwarepakket de mogelijkheid biedt om alle informatie te registreren en verder te gebruiken tijdens het volledige verkoopproces en voor het aanmaken van het order.

Jullie vinden alvast de uitgewerkte flowchart via deze link.

 

Benieuwd hoe TECHWIN je kan helpen bij je verkoopproces?

 

Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.