Print Friendly and PDF
04/2015

Het beste van de planning

Wij hebben in de 9 vorige tipbrieven zoveel mogelijk informatie verstrekt om te komen tot een optimale planningsorganisatie voor je schrijnwerkerij. Een goede planning kan je namelijk veel tevreden klanten bezorgen en veel geld besparen. Toeval of niet, de meeste vragen hebben te maken met het commerciële aspect of het bewaken van je rentabiliteit.

Onze tips zijn gebaseerd op praktijkervaringen en -vragen.

Hierna de belangrijkste aandachtspunten:

1. Gebruik checklists

Daardoor hou je enerzijds voldoende flexibiliteit voor elk individueel dossier, terwijl je anderzijds steeds de controle en het overzicht behoudt van alle dossiers samen.

2. Gebruik een overzichtelijke planning

Wijzigingen moeten eenvoudig uit te voeren zijn. Plannen blijft immers het moeilijke evenwicht zoeken tussen klanttevredenheid en efficiënte organisatie.

3. Centraliseer alle documenten

Zorg ervoor dat bij het opstarten van een project alle documenten beschikbaar zijn: opmetingen, prijsberekeningen, offertes, (getekende) bestelbon, eventuele foto's,... Indien er twijfel is over iets, moet je direct alle bijlagen kunnen terugvinden. En bij de oplevering kan net die ene foto van bij de opmeting het verschil maken tussen eigen kosten of betalende meerwerken.

4. Volg je offertes op

Help je klant beslissen. Informeer tijdig naar zijn interesse in je offerte voor je hem afschrijft. Vergeet niet: de meeste offertes worden een opdracht door correcte opvolging.

5. Communiceer met je klant

Bevestig meteen een binnenkomende klacht. Stuur een mail of een brief dat je de aanvraag goed ontvangen hebt en de opvolging spoedig gegarandeerd wordt. Dit wekt vertrouwen en zal vaak ergernissen vermijden bij de klant.

6. Vergeet niet alles te factureren

Gebruik voor elk dossier een check box ‘volledig gefactureerd', na volledige oplevering en na de opmaak van de eindfactuur. Met een eenvoudige filter zie je onmiddellijk hoeveel werkzaamheden er werden uitgevoerd zonder een factuur te sturen naar je klant.

7. Registreer de werktijden

Registreer elke tijd, zowel de toewijsbare als de niet toewijsbare, de verkoopbare als de niet verkoopbare. Dit is cruciaal voor de bewaking van je rentabiliteit.

8. Doe een regelmatige nacalculatie

Vergelijk op regelmatige tijdstippen de verkoopprijzen met de nacalculatie. Dit is zeer belangrijk voor de efficiëntie van uw organisatie en het bepalen van concurrentiële verkoopprijzen.

9. Overweeg een goede planningsmodule

Ga na of de planningsmodule speciaal afgestemd is op jouw bedrijf en of de ontwikkelaar vertrouwd is met jouw bekommernissen. Controleer bovendien of het maatwerk is of een bestaand softwarepakket. Dit laatste evolueert mee met de markt en brengt de beste praktijkresultaten van iedereen samen.

 

Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.