Print Friendly and PDF
01/2022

BEDRIJFSPROCES DEEL 5: LOGISTIEK

Het order is binnengehaald - gefeliciteerd - en de productie is gepland. In de totale operationele planning is het logistieke proces een belangrijke tussenstap. Al van bij de intake van een order is het duidelijk: de klant komt zelf afhalen, we leveren zelf of we leveren en plaatsen. Deze situaties bepalen in grote mate het logistiek proces.

Door optimalisatie kunnen hier heel wat - onverwachte - kosten of verplaatsingen worden vermeden. Hoe gaan we tewerk?

Gebruik een checklist

Het gebruik van checklists biedt vele voordelen: je houdt enerzijds voldoende flexibiliteit voor elk individueel dossier terwijl je anderzijds steeds de controle en het overzicht behoudt van alle dossiers samen. Handig omgaan met een checklist en bijbehorende taken is een basiskenmerk van een goed werkend operationeel planningspakket.

Maak eenmalig een zo volledig mogelijke checklist met zowel de routinetaken als ‘al wat je ooit al eens hebt moeten doen ' voor een dossier.

Als je een nieuw dossier aanmaakt overloop dan systematisch elke rubriek en vink enkel de taken aan die van toepassing zijn. Geef aan of een taak actief of volbracht is, noteer de deadline en de verantwoordelijke. Enkele voorbeelden:

  • Werfinrichting: parkeerverbod aanvragen, stelling of hoogtewerker voorzien, afbraakmateriaal meenemen en container voorzien,...
  • Praktische afspraken: de klant verwittigen, tijdstip en exacte plaats van levering verpakking,...
  • Levering en afwerking: ofwel facturatie ofwel her inplannen of een combinatie van beide.
  • Transport en verplaatsingen: optimale routes en bokkenbeheer met een geografisch tool in je planningspakket.

Bespaar kosten met een geografisch tool in je planningspakket

  • Werkmiddelen op het terrein plannen

In een goed operationeel planningspakket zit een online landkaart die je interactief kan gebruiken. Geografische planning stelt je in staat om, op een overzichtelijke manier, je werkmiddelen op het terrein te optimaliseren en te plannen. Zo kan je ook makkelijk zien waar nog kleine leveringen of herstellingen in de buurt mogelijk zijn.

Zo kan je heel wat kosten besparen en tegelijk de kwaliteit van de dienstverlening aan klanten verbeteren. Dit gebeurt met beter gevolgde routes, een rationalisering van het aantal aangewende middelen en een juiste verdeling van het werkvolume over uw plaatsingspersoneel.

  • Optimaal bokkenbeheer

Iedere schrijnwerkerij die zelf bokken heeft, kent de problematiek: waar zijn ze toch allemaal naartoe? Ook als je zelf regelmatig bokken krijgt van je leveranciers weet je dat het beheren - of beter het niet beheren - je tijd en geld kan kosten. Daarom is een gespecialiseerde functie binnen je ERP-softwarepakket meer dan handig.

Extra handig is dat je op een kaart in één overzicht kan zien waar bokken staan: groene stippen voor de vrije, rode voor deze die nog steeds vol staan. Er kunnen dan bij het plannen routes aangemaakt worden om de levering en de ophaling te optimaliseren en op deze manier veel tijd en geld te besparen.

Conclusie

We weten allemaal dat bij leveringen, plaatsingen en nazorg heel wat onvoorziene kosten kunnen optreden. Bovendien is dit heel dikwijls bepalend voor de klantentevredenheid. Het is daarom uitermate belangrijk om het logistieke gedeelte van de opdracht goed in kaart te brengen.

Handig omgaan met een checklist en routeplanner is een basiskenmerk van een goed werkend operationeel planningspakket.

 

Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.