Print Friendly and PDF
06/2018

Papierloze werkvloeraansturing en -opvolging

In de werkplaats van een schrijnwerkerij komen drie elementen samen: mensen, middelen en de flow. In veel werkplaatsen worden werkbestanden rechtstreeks naar de machines gestuurd en krijgen werknemers hun opdrachten op papier om hiermee aan de slag te gaan. De papieren volgen dus de werkstukken.

Met deze manier van werken weet iedereen wel wat er moet gebeuren, maar is er geen overzicht van wie met wat bezig is en hoever een order al dan niet klaar is. De opdracht wordt vooraan in de werkplaats geïnitieerd en men moet wachten tot ze is afgewerkt.  We spreken van een zogenaamd "Black box"- principe, d.w.z. om de status van een order te kennen moet je zelf gaan kijken. Bijkomende moeilijkheid: "haastklussen" kunnen enkel onder begeleiding sneller doorgevoerd worden.

Je wil het productieproces optimaliseren? Overweeg dan om de werkplaats 'online' aan te sturen.

Online aansturen... hoe gaat dit in zijn werk?

  • De werkplaats wordt in kaart gebracht: de verschillende werkposten, de buffers en de transporten worden opgelijst. De werkopdrachten worden op een centrale server opgeladen en er worden prioriteiten toegekend. Deze informatie wordt dan over de werkposten verdeeld. Werkstukken krijgen etiketten die voorzien zijn van een barcode.
     
  • Op verschillende werkposten worden schermen geplaatst en hierop komen enkel de instructies die voor de werknemer belangrijk zijn.

    Dit kan op twee manieren:

1. de werknemer neemt zijn werkstuk, scant het en ziet wat hij moet doen.

2. er komt een werkstuk aan (via een automatisch transport) en op het scherm wordt getoond wat het is en welke bewerkingen moeten gebeuren.

  • De werknemer meldt zijn werkstuk klaar, plaatst het terug in een buffer en gaat verder met het volgende. Op de centrale server staat de cockpit, waarop direct en altijd zichtbaar is waar elk werkstuk zich bevindt, wie er wat aan het doen is en hoever het order klaar is.

Talrijke voordelen:

  • Het is op elk moment duidelijk hoever een order staat en door in de cockpit te kijken zie je mee op de werkvloer en heb je een constant overzicht.
  • Je werknemers krijgen enkel te zien wat nodig is en overbodige informatie wordt weg gefilterd op de werkpost.
  • De "spoedopdrachten" krijgen een hogere prioriteit en komen daarmee automatisch bovenaan te staan. Niemand hoeft erop te wachten of erbij te blijven en deze zullen altijd als eerste behandeld worden.
  • Er gaan nooit delen van opdrachten verloren. Alles is centraal geregistreerd.
  • Registratie van de werktijden is standaard aanwezig en er zijn geen extra handelingen vereist. Je weet precies hoeveel tijd er aan een order besteed is en wie er aan welk order heeft gewerkt.
  • Problemen met machines of kwaliteit (beschadiging) worden onmiddellijk gemeld.
  • Terugkomende onderhoudswerkzaamheden kunnen gemakkelijk mee ingepland worden.
  • enz...

Benieuwd hoe wij dit aanpakken?

 

Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.